The Cello Suite for Solo Cello by Zoltan Almashi is a refined blend of modern musical language, stylistic allusions, and deep philosophical thought. In this work, the artist reveals himself in two key roles: as an extraordinary composer and as a masterful, sensitive performer. The suite embodies an atmosphere of spontaneity and organic creativity. Almashi shares the story of its creation:

"I remember vividly how the Suite began to take shape in my mind. It was the summer of 2018, on an Intercity train from Lviv to Kyiv. By the time the train reached its destination, the Prelude was already fully formed in my head. All that was left was to 'feel' it on the instrument. The Prelude 'pulled' the Waltz with it, the Waltz, like a magnet, drew the Saraband from my subconscious, and, of course, no Saraband could be without a Tango… So, I came up with the Suite very quickly, even performing it at the Bouquet Kyiv Stage festival."

At the time, Almashi performed the Suite from memory, without sheet music. However, when he began working on the notation, the process took longer, and the final version of the Suite emerged only a year later.

Each part of the cycle possesses a unique character and dramaturgical development. The Prelude, which was conceived first, opens a candid musical narrative and sets the tone for a deeply personal expression. Following this, the brief Waltz emerges like a memory from the past, beginning with an ascending major scale (bringing to mind the solo cello in the second movement of Almashi’s Victorious Symphony No. 3, a symbol of hope after witnessing the horrific nighttime shelling of Odesa in September 2023).
The third movement, the Saraband, delves into the deepest emotional depths. With its restrained tone bordering on sorrow and solitude, it leads the cycle’s conceptual arc toward the dramatic finale – the Tango. The sharp rhythmic character of the Tango heightens the music’s emotional tension. Gradually, the true meaning of this movement unfolds. Reimagined, the third and fourth parts of the Suite can be performed as a standalone mini-cycle.
The Saraband and Tango are dedicated to Paul Celan, a Jewish poet from Chernivtsi whose work, according to Almashi, reflects the “eternal conflict between Eros and Thanatos.” This music is deeply connected to Celan’s poetry, especially his famous Death Fugue, which symbolically portrays the tragic events of the Holocaust. Thus, the return to the key of C major at the end of the cycle, though brief and tentative, surprises profoundly.

Exploring the piece, one notices certain associations with the well-known Bach cello suites, which, like Almashi’s Suite, are characterized by extraordinary freedom, depth, and sensitivity. If Bach’s suites were described as “monophonic music in which man created the dance of God” (Wilfrid Mellers, late 20th century), Almashi’s Suite could confidently be called a “dance of the human subconscious,” allowing the listener to discover new facets with every hearing.
The sheet music for the Suite is available in the open database Ukrainian Scores, and video recordings of the author’s performance can be viewed on the Ukrainian Live Classic YouTube channel.
Text: Victoriia Antoshevska
Translated into English by Taras Demko

Listen to music

Слухати музику

Performer: Zoltan Almashi – cello
Sound Engineer: Volodymyr Punko
Recording from a concert at the Lviv Organ Hall

Сюїта для віолончелі

Алмаші Золтан

Сюїта для віолончелі соло Золтана Алмаші – це витончене поєднання сучасної музичної мови, стилістичних алюзій та глибокого філософського мислення. У ній митець постає в двох своїх ключових амплуа – неординарного композитора та майстерного чуттєвого виконавця. Віолончельна сюїта увібрала в себе атмосферу спонтанності та органічної творчості. Золтан Алмаші ділиться історією написання твору:
“Пам'ятаю добре, як Сюїта почалась зароджуватись у моїй свідомості. Це був 2018 рік, літо, потяг "Інтерсіті", маршрут Львів-Київ. Поки потяг їхав, прелюдія в моїй голові була вже сформована, залишилось цю ідею "помацати" на інструменті. Прелюдія "потягнула" за собою Вальс, Вальс як магнітом витягнув із підсвідомості Сарабанду, ну, а яка ж Сарабанда без Танго?...Отже, придумав я цю сюїту дуже швидко, і навіть зіграв на фестивалі Bouquet Kyiv Stage.”
 
Золтан зізнається, що на той час він виконував Сюїту без нот, а коли почав працювати над нотним записом, робота дещо затягнулася й остаточний варіант Сюїти зʼявився лише за рік.

Кожна з частин циклу має свій унікальний характер і драматургічний розвиток. Прелюдія, що народилася першою, починає відверту музичну розповідь і налаштовує на персоналізований виклад твору. Опісля цього, ніби спогад з минулого, виринає нетривалий Вальс, який починається з висхідної мажорної гами (тут виникає інша асоціація – зі соло віолончелі у другій частині “Переможної” симфонії №3 Золтана Алмаші, що постає символом надії опісля страшного нічного обстрілу Одеси у вересні 2023 року, свідком якого став композитор). Третя частина Сюїти – Сарабанда – відкриває найбільшу внутрішню глибину й певною своєю стриманістю, яка межує з тугою та самотністю, підводить ідейну лінію циклу до драматичного фіналу – Танго. Гострота характерного ритму танго загострює й емоційний фон музики. І згодом стає зрозуміло, що насправді несе в собі ця частина. Переосмислені третя і четверта частини Сюїти можуть виконуватись як окремий мініцикл. Сарабанда і Танго присвячено Паулю Целану – поету єврейського походження родом з Чернівців, чия творчість, за словами Золтана Алмаші, відображає “вічний конфлікт між еросом і танатосом”. Сама ця музика споріднена з поезією Целана, особливо з його знаменитою "Фугою смерті", що у символічній формі зображує трагічні події Голокосту. Тож повернення до тональності до мажор наприкінці циклу, хоч і таке коротке й несміливе, неабияк дивує.  

Знайомлячись з твором, вловлюєш деякі асоціації з відомими бахівськими віолончельними сюїтами, яким так само, як і сюїті Алмаші, притаманна неабияка свобода, змістовність та чуттєвість. І якщо сюїти Баха називали “монофонічною музикою, в якій людина створила танець Бога” (англійський музичний критик Вілфрід Меллерс, кінець ХХ століття), то сюїту Алмаші сміливо можна назвати “танцем людської підсвідомості”, який дозволяє слухачеві відкривати нові грані під час кожного прослуховування.
Ноти сюїти доступні у відкритій базі Ukrainian Scores, а відеозаписи з авторським виконанням можна переглянути на YouTube-каналі Ukrainian Live Classic.

Виконавець: Золтан Алмаші – віолончель.
Звукорежисер: Володимир Пунько
Запис з концерту у Львівському органному залі.

Текст: Вікторія Антошевська