Stefania Turkevych (1898-1977) was born in L’viv, one of the cultural epicenters of Galicia. During her lifetime, Galicia was part of the Austrian Empire, then Poland, then part of the Ukrainian Soviet Socialist Republic. This region bore the marks of Austrian, Hungarian, Lithuanian, Russian, and Polish influence and would soon witness the rise of the Soviet state. Turkevych’s father and grandfather were priests, and her mother was a pianist. Turkevych herself played piano, harp, and harmonium.1 Her prodigious talent led her to study in Vienna (1914-16; 1921-25), at the L’viv Conservatory (1918-19), and at the Prague Conservatory and the Ukrainian Free University in Prague (1930-34). Her early education was remarkably cosmopolitan.
Turkevych’s compositional language is unique.
Although one can hear the technical influence of Schoenberg and can detect certain expressionist tendencies, her music is generally quite lyrical, with occasional folk influence. This is typical of Turkevych’s style: she walks the line between tonality
Turkevych remained in L’viv during World War II. In 1946, when her works were banned throughout the USSR for their failure to comply with Socialist Realism, she fled to Austria and then to Italy, and she finally settled in the UK, where she composed her largest body of work—including Серце ОкÑани (Тhe Heart of Oksana). At some point in the 1940s, she separated from her first husband and married her second husband, Narcyz Lukianowicz (a doctor and poet).14 Her family lived for five years in Brighton (where she worked as an organist and pianist) and a year in London before moving to Bristol. (It was in London that Turkevych discovered a network of Canadian Ukrainians descent who had moved to the UK.) Ten years later, Turkevych moved to Belfast in Northern Ireland. For the last four years of her life, she settled in Cambridge, where she passed away in 1977 at the age of 78. Turkevych had two daughters: Zoya (with her first husband, Robert Lisovski) and Maria (with her second husband, Narsyz Lukianowicz).
Listen to music
Слухати музику
УкраїнÑький квінтет op. 42
Ð´Ð»Ñ Ñ„Ð¾Ñ€Ñ‚ÐµÐ¿Ñ–Ð°Ð½Ð¾, 2-Ñ… Ñкрипок,
альта і віолончелі
ЛÑтошинÑький БориÑ
Туркевич-ЛукіÑнович Ð¡Ñ‚ÐµÑ„Ð°Ð½Ñ–Ñ [Stefanie Turkewicz-Lukianowicz], уроджена Туркевич – композиторка, музичний педагог; народилаÑÑ 25 ÐºÐ²Ñ–Ñ‚Ð½Ñ 1898 Ñ€. у Львові (Україна; тоді – авÑтрійÑька Галичина); померла 8 ÐºÐ²Ñ–Ñ‚Ð½Ñ 1977 Ñ€. у Кембриджі, ÐÐ½Ð³Ð»Ñ–Ñ (Сполучене КоролівÑтво); похована на цвинтарі Св. Марка в Кембриджі. Дружина Роберта ЛіÑовÑького (перше подружжÑ), Ðарциза ЛукіÑновича (друге подружжÑ).
Туркевич-ЛукіÑнович Ð¡Ñ‚ÐµÑ„Ð°Ð½Ñ–Ñ [Stefanie Turkewicz-Lukianowicz], уроджена Туркевич – композиторка, музичний педагог; народилаÑÑ 25 ÐºÐ²Ñ–Ñ‚Ð½Ñ 1898 Ñ€. у Львові (Україна; тоді – авÑтрійÑька Галичина); померла 8 ÐºÐ²Ñ–Ñ‚Ð½Ñ 1977 Ñ€. у Кембриджі, ÐÐ½Ð³Ð»Ñ–Ñ (Сполучене КоролівÑтво); похована на цвинтарі Св. Марка в Кембриджі. Дружина Роберта ЛіÑовÑького (перше подружжÑ), Ðарциза ЛукіÑновича (друге подружжÑ).
Закінчила приватну дівочу гімназію ÑеÑтер ВаÑиліÑнок у Львові. Гру на фортепіано вивчала Ñпочатку вдома, відтак у Вищому музичному інÑтитуті (ВМІ) ім. Миколи ЛиÑенка у Львові, а в 1914-1916 рр. у Відні. ПіÑÐ»Ñ Ñ†ÑŒÐ¾Ð³Ð¾ Ñтудіювала філоÑофію, педагогіку Ñ– музикологію у ЛьвівÑькому універÑитеті, навчала музики в державній yчительÑькій Ñемінарії у Львові (1919-1920 рр.), Ñтудіювала в конÑерваторії ПольÑького музичного товариÑтва у Львові (1921 Ñ€.) та давала приватні уроки з музики. 1919 Ñ€. напиÑала Ñвій перший музичний твір – Службу Божу, Ñку було виконано декілька разів у Ñоборі Св. Юра у Львові. 1921 Ñ€. повернулаÑÑ Ð´Ð¾ ВіднÑ, де навчалаÑÑ Ð² універÑитеті, Ñкий закінчила 1923 Ñ€. отримавши вчительÑький диплом. Також продовжувала Ñтудії з фортепіано Ñ– теорії музики у ВіденÑькій музичній академії. Відтак повернулаÑÑ Ð´Ð¾ Львова, а 1927 Ñ€. виїхала до Берліна, де Ñтудіювала композицію в Музичній академії до 1929 Ñ€., коли переїхала до Праги. Студіювала композицію в Празькій конÑерваторії, а рівночаÑно при УкраїнÑькому Вільному УніверÑитеті пиÑала докторÑьку диÑертацію на тему українÑького фольклору в роÑійÑьких операх, Ñку захиÑтила 1934 Ñ€. ПовернувшиÑÑŒ до Львова, з 1934 Ñ€. до початку Другої Ñвітової війни працювала викладачем музичної теорії Ñ– фортепіано, Ñпочатку у ЛьвівÑькій музичній конÑерваторії ім. К. ШимановÑького, а відтак – у ВМІ ім. Ðœ. ЛиÑенка. Стала членом Союзу українÑьких профеÑійних музик.