When you hear the sounds of a pipe, who do you imagine? A man or a woman in ethnic folk costume on the slopes of the Carpathians?
And if it's not a pipe, but a Ukrainian chromatic longitudinal recorder, does your association change to something more academic?
Incredibly, but in fact it is the more or less same musical instrument. And now, students from music schools to conservatories study in the class of "Ukrainian chromatic longitudinal recorder", not just a "flute". They can thank Myroslav Korchynskyi, composer, teacher, and a great connoisseur of folk musical instruments. It was he who managed to academicize the Ukrainian sopilka, which was the last of the traditional instruments to be studied in higher education institutions, and also developed his own knowledge base and compositional technique of performance on this musical instrument.
Myroslav Korchynskyi was born, lived, wrote music and taught in his native Lvivshchyna. He studied at the Lviv Conservatory, where he worked after graduation. Korchynskyi learned from the best among the best teachers of the time - Myroslav Skoryk and Stanislav Lyudkevych. In addition to composing and teaching, Korchynskyi also worked as an accordionist at the Lviv Cultural and Educational School, was a member of the National Union of Composers of Ukraine. And in 1987 he became the laureate of the Republican competition for the best song.
And if it's not a pipe, but a Ukrainian chromatic longitudinal recorder, does your association change to something more academic?
Incredibly, but in fact it is the more or less same musical instrument. And now, students from music schools to conservatories study in the class of "Ukrainian chromatic longitudinal recorder", not just a "flute". They can thank Myroslav Korchynskyi, composer, teacher, and a great connoisseur of folk musical instruments. It was he who managed to academicize the Ukrainian sopilka, which was the last of the traditional instruments to be studied in higher education institutions, and also developed his own knowledge base and compositional technique of performance on this musical instrument.
Myroslav Korchynskyi was born, lived, wrote music and taught in his native Lvivshchyna. He studied at the Lviv Conservatory, where he worked after graduation. Korchynskyi learned from the best among the best teachers of the time - Myroslav Skoryk and Stanislav Lyudkevych. In addition to composing and teaching, Korchynskyi also worked as an accordionist at the Lviv Cultural and Educational School, was a member of the National Union of Composers of Ukraine. And in 1987 he became the laureate of the Republican competition for the best song.
Коли ви чуєте звуки Ñопілки, то кого Ñобі уÑвлÑєте? Чоловіка чи жінку в етнічному народному вбранні на Ñхилах Карпат?
Ð Ñкщо це буде не Ñопілка, а українÑька хроматична Ð¿Ð¾Ð·Ð´Ð¾Ð²Ð¶Ð½Ñ Ñ„Ð»ÐµÐ¹Ñ‚Ð°, — аÑÐ¾Ñ†Ñ–Ð°Ñ†Ñ–Ñ Ð·Ð¼Ñ–Ð½Ð¸Ð»Ð°ÑÑŒ на щоÑÑŒ Ñценічне чи академічне?
Ðеймовірно, але фактично це одний Ñ– той Ñамий музичний інÑтрумент. І зараз, Ñтуденти від музичних шкіл до конÑерваторій навчаютьÑÑ Ñаме за клаÑом «українÑької хроматичної поздовжньої флейти», а не «Ñопілки». ЗавдÑчувати цьому вони можуть МироÑлаву КорчинÑькому, композитору, педагогу, та великому поціновувачу народних музичних інÑтрументів. Саме він ÑпромігÑÑ Ð°ÐºÐ°Ð´ÐµÐ¼Ñ–Ð·ÑƒÐ²Ð°Ñ‚Ð¸ українÑьку Ñопілку, Ñка оÑÑ‚Ð°Ð½Ð½Ñ Ð· традиційних інÑтрументів почала вивчатиÑÑŒ у вищих навчальних закладах, а також розвинув влаÑну базу знань та композиторÑьку техніку Ð²Ð¸ÐºÐ¾Ð½Ð°Ð½Ð½Ñ Ð½Ð° цьому музичному інÑтрументі.
МироÑлав КорчинÑький народивÑÑ, жив, творив та викладав на Львівщині. ÐавчавÑÑ Ñƒ ЛьвівÑькій конÑерваторії, де працював піÑÐ»Ñ Ñ—Ñ— закінченнÑ. КорчинÑький переймав доÑвід у кращих Ñеред кращих педагогів того чаÑу — МироÑлава Скорика та СтаніÑлава Людкевича. Крім композиторÑької та викладацької діÑльноÑÑ‚Ñ– КорчинÑький також працював кнопковим акордеоніÑтом у ЛьвівÑькому культурно-оÑвітньому училищі, був членом Ðаціональної Ñпілки композиторів України. Рв 1987 році Ñтав лауреатом РеÑпубліканÑького конкурÑу на найкращу піÑню.
Ð Ñкщо це буде не Ñопілка, а українÑька хроматична Ð¿Ð¾Ð·Ð´Ð¾Ð²Ð¶Ð½Ñ Ñ„Ð»ÐµÐ¹Ñ‚Ð°, — аÑÐ¾Ñ†Ñ–Ð°Ñ†Ñ–Ñ Ð·Ð¼Ñ–Ð½Ð¸Ð»Ð°ÑÑŒ на щоÑÑŒ Ñценічне чи академічне?
Ðеймовірно, але фактично це одний Ñ– той Ñамий музичний інÑтрумент. І зараз, Ñтуденти від музичних шкіл до конÑерваторій навчаютьÑÑ Ñаме за клаÑом «українÑької хроматичної поздовжньої флейти», а не «Ñопілки». ЗавдÑчувати цьому вони можуть МироÑлаву КорчинÑькому, композитору, педагогу, та великому поціновувачу народних музичних інÑтрументів. Саме він ÑпромігÑÑ Ð°ÐºÐ°Ð´ÐµÐ¼Ñ–Ð·ÑƒÐ²Ð°Ñ‚Ð¸ українÑьку Ñопілку, Ñка оÑÑ‚Ð°Ð½Ð½Ñ Ð· традиційних інÑтрументів почала вивчатиÑÑŒ у вищих навчальних закладах, а також розвинув влаÑну базу знань та композиторÑьку техніку Ð²Ð¸ÐºÐ¾Ð½Ð°Ð½Ð½Ñ Ð½Ð° цьому музичному інÑтрументі.
МироÑлав КорчинÑький народивÑÑ, жив, творив та викладав на Львівщині. ÐавчавÑÑ Ñƒ ЛьвівÑькій конÑерваторії, де працював піÑÐ»Ñ Ñ—Ñ— закінченнÑ. КорчинÑький переймав доÑвід у кращих Ñеред кращих педагогів того чаÑу — МироÑлава Скорика та СтаніÑлава Людкевича. Крім композиторÑької та викладацької діÑльноÑÑ‚Ñ– КорчинÑький також працював кнопковим акордеоніÑтом у ЛьвівÑькому культурно-оÑвітньому училищі, був членом Ðаціональної Ñпілки композиторів України. Рв 1987 році Ñтав лауреатом РеÑпубліканÑького конкурÑу на найкращу піÑню.