Stefania Turkevych (1898-1977) was born in L’viv, one of the cultural epicenters of Galicia. During her lifetime, Galicia was part of the Austrian Empire, then Poland, then part of the Ukrainian Soviet Socialist Republic. This region bore the marks of Austrian, Hungarian, Lithuanian, Russian, and Polish influence and would soon witness the rise of the Soviet state. Turkevych’s father and grandfather were priests, and her mother was a pianist. Turkevych herself played piano, harp, and harmonium.1 Her prodigious talent led her to study in Vienna (1914-16; 1921-25), at the L’viv Conservatory (1918-19), and at the Prague Conservatory and the Ukrainian Free University in Prague (1930-34). Her early education was remarkably cosmopolitan.
Symphony of delusions

Composed on October 7, 1995, this piece was first performed at the House of Scientists by the chamber ensemble "Kyiv Music Fest." The conductor was Ukrainian composer and renowned composer Myroslav Skoryk. The artistic director and concertmaster of the "Academia" chamber orchestra was Artur Mykytka.  

"The eternal beauty of the melody of life, love in its various forms. A romantic impulse, the breath of the wind - intangible things without which one cannot breathe," is how composer Olga Kryvolap described her work.

"Three Little Symphonies"

The premiere of this work took place in 1997, performed by the Lviv Chamber Orchestra "Academia." The artistic director and concertmaster of the "Academia" chamber orchestra was Artur Mykytka. The conductor was guitarist, and educator Viktoriia Zhadko.  

"During the composition process, the idea of creating minute-symphonies emerged. The work encapsulates the scale of life’s conflicts within a short span of time, and the music enhances and emphasizes everything said. 'Three Little Symphonies' is a confession of a person; concise in time yet deeply philosophical in content," explained the composer.

"String Quartet"

This piece embodies the eternal play of darkness and light, colorful hues, and the everlasting melody of love, with an incredibly poignant sound that resonates with all aspects of the human experience. The premiere of the work took place around 1984 at the Lviv Philharmonic. The performers were Viktoriia Andriivska and Lyudmyla Miziuk (violins), Yurii Zhenchur (viola), and Roman Fisiuk (cello).  

The Quartet consists of three parts, with the outer sections written in slow (first part) and moderate (third part) tempos, and the middle section in a fast tempo. A certain figurative-emotional and structural-intonational similarity of the framing sections allows interpreting the parts as a prelude and postlude with the center of active action in the middle. The profound author's reflection gave rise to a corresponding figurative concept.

Text by Lyudmyla Burda
Translated by Taras Demko
"Symphony of delusions"
Written on October 7, 1995, it was performed for the first time in the House of Scientists as part of the Kyiv Music Fest project.

"Three Little Symphonies"
The premiere of the work took place in 1997

"String Quartet"
Performed by the Lviv Philharmonic. Nearly 1981"

Обрані симфонії і струнний квартет

Ольга Криволап

«Симфонія марень»
Написана 7 жовтня 1995 року, вперше була виконана в Будинку вчених камерним «Kyiv Music Fest». Дириґент - український композитор, народний артист України Мирослав Скорик. Керівник - народний артист України, художній керівник та концертмейстер камерного оркестру «Академія» Артур Микитка.
«Вічна краса мелодії життя, любові в її іпостасях. Романтичний порив, віяння вітру - невідчутні речі, без яких не можливо дихати», - так описала свій твір композиторка Ольга Криволап.

«Три маленькі симфонії»
Прем’єра твору відбулася 1997 року у виконанні Львівського камерного оркестру «Академія». Керівник - народний артист України, художній керівник та концертмейстер камерного оркестру «Академія» Артур Микитка. Дириґентка - заслужена артистка України, гітаристка, педагог - Вікторія Жадько.

«Під час написання виникла ідея створення симфоній-хвилинок. У творі вкладений масштаб життєвих колізій у невеликий відрізок життя і часу, а музика підсилила і підкреслила все сказане. «Три маленькі симфонії» є сповіддю людини; лаконічна за часом і глибоко філософська за змістом», - розповіла композиторка.

«Струнний квартет»
Це вічна гра темряви і світла, барвистих кольорів, вічної мелодії любові. Неймовірне проникливе звучання у всі постаті людини. Прем’єра твору відбулася приблизно у 1984 році у Львівській філармонії. Виконавці: партії скрипок - Вікторія Андріївська та Людмила Мізюк; альт - Юрій Женчур, віолончель - Роман Фісюк.

Твір складається із трьох частин, де крайні написані у повільному (перша частина) та помірному (третя) темпах, а середня – у швидкому. Певна образно-емоційна та структурно-інтонаційна подібність облямовуючих розділів дозволяє трактувати частини як прелюдію і постлюдію з центром активної дії посередині. Глибока авторська рефлексія викликала до життя і відповідну образну концепцію.
"Симфонія марень"
Написана 7 жовтня 1995 року, вперше була виконана в Будинку вчених в рамках проєкту “Kyiv Music Fest”.
“Три маленькі симфонії”
Прем’єра твору відбулася 1997 році.
"Струнний Квартет"
Виконання - Львівська філармонія, приблизно 1981 р."
Текст: Людмиила Бурда
Turkevych remained in L’viv during World War II. In 1946, when her works were banned throughout the USSR for their failure to comply with Socialist Realism, she fled to Austria and then to Italy, and she finally settled in the UK, where she composed her largest body of work—including Серце Оксани (Тhe Heart of Oksana). At some point in the 1940s, she separated from her first husband and married her second husband, Narcyz Lukianowicz (a doctor and poet).14 Her family lived for five years in Brighton (where she worked as an organist and pianist) and a year in London before moving to Bristol. (It was in London that Turkevych discovered a network of Canadian Ukrainians descent who had moved to the UK.) Ten years later, Turkevych moved to Belfast in Northern Ireland. For the last four years of her life, she settled in Cambridge, where she passed away in 1977 at the age of 78. Turkevych had two daughters: Zoya (with her first husband, Robert Lisovski) and Maria (with her second husband, Narsyz Lukianowicz).

Listen to music

Слухати музику

Симфонії. Частина ІІ

Вербицький Михайло

Туркевич-Лукіянович Стефанія [Stefanie Turkewicz-Lukianowicz], уроджена Туркевич – композиторка, музичний педагог; народилася 25 квітня 1898 р. у Львові (Україна; тоді – австрійська Галичина); померла 8 квітня 1977 р. у Кембриджі, Англія (Сполучене Королівство); похована на цвинтарі Св. Марка в Кембриджі. Дружина Роберта Лісовського (перше подружжя), Нарциза Лукіяновича (друге подружжя).
Туркевич-Лукіянович Стефанія [Stefanie Turkewicz-Lukianowicz], уроджена Туркевич – композиторка, музичний педагог; народилася 25 квітня 1898 р. у Львові (Україна; тоді – австрійська Галичина); померла 8 квітня 1977 р. у Кембриджі, Англія (Сполучене Королівство); похована на цвинтарі Св. Марка в Кембриджі. Дружина Роберта Лісовського (перше подружжя), Нарциза Лукіяновича (друге подружжя).
Закінчила приватну дівочу гімназію сестер Василіянок у Львові. Гру на фортепіано вивчала спочатку вдома, відтак у Вищому музичному інституті (ВМІ) ім. Миколи Лисенка у Львові, а в 1914-1916 рр. у Відні. Після цього студіювала філософію, педагогіку і музикологію у Львівському університеті, навчала музики в державній yчительській семінарії у Львові (1919-1920 рр.), студіювала в консерваторії Польського музичного товариства у Львові (1921 р.) та давала приватні уроки з музики. 1919 р. написала свій перший музичний твір – Службу Божу, яку було виконано декілька разів у соборі Св. Юра у Львові. 1921 р. повернулася до Відня, де навчалася в університеті, який закінчила 1923 р. отримавши вчительський диплом. Також продовжувала студії з фортепіано і теорії музики у Віденській музичній академії. Відтак повернулася до Львова, а 1927 р. виїхала до Берліна, де студіювала композицію в Музичній академії до 1929 р., коли переїхала до Праги. Студіювала композицію в Празькій консерваторії, а рівночасно при Українському Вільному Університеті писала докторську дисертацію на тему українського фольклору в російських операх, яку захистила 1934 р. Повернувшись до Львова, з 1934 р. до початку Другої світової війни працювала викладачем музичної теорії і фортепіано, спочатку у Львівській музичній консерваторії ім. К. Шимановського, а відтак – у ВМІ ім. М. Лисенка. Стала членом Союзу українських професійних музик.