The release of this album is UL Classic's tribute to the grand vocal achievement of the founder of the Ukrainian National music school Lysenko, collected and published on the initiative of Pavlo Hunka, the British singer of Ukrainian origin, the founder of the project "Ukrainian Art Songs". The CD with songs united under the thematic title "Nature" is the first of six parts of Lysenko's anthology of solo songs, which vividly represents those songs that directly or indirectly refer to the description of unique Ukrainian landscapes, fascinating natural phenomena, and much more. Nature is a silent witness of human existence, and of important life events, experiences, and emotions. Undoubtedly, this opinion was shared by Taras Shevchenko, Yevhen Hrebinka, Mykola Voronyi, and other authors, whose poetry inspired Lysenko to create such famous solo songs as 6. "The Dnieper River Rages", 1. "The Sailboat", 15. "Blossoms in the Valley ”, 3.“The Setting Sun”. Another inexhaustible source of themes and ideas is folk music, which Lysenko was an expert on. That is why he masterfully elaborates the melody of the humorous song "Swindler" (10.) and presents the famous song "Sailing Boat" (4.) in the form of a duet-barcarole.

It is difficult to overestimate the achievements of Mykola Lysenko in the genre of vocal music. After all, his work raised the Ukrainian genre of solo singing to the same level as the best examples of European musical and poetic forms: Lied (Kunstlied), art song, melody, founded by romantic composers in the early XIX century. The example of the highly artistic performance of all known works by Lysenko of this genre gives the chance to be convinced of its unique value for world art.

Text by Victoria Antoshevska
Translation by Taras Demko
“The vivid Lysenko's talent was most fully manifested in his lyrical solo songs. Starting with the first miniature "Oh, I'm alone" (1868), which he wrote while studying at the Leipzig Conservatory, until his last ones in 1912, he created more than 120 pieces in this genre and left his descendants an impressive encyclopedia of chamber vocal lyrics. The emotional and genre spectrum of his solo songs is extremely wide: here we have a passionate dramatic monologue and sad-contemplative elegy, deep philosophical reflection and colorful folk scene, lyrical serenade, and ecstatic hymn of love, melancholic waltz and heroic ballade, an impressionistic sound picture. The combination of Ukrainian sources with diverse European elements is particularly interesting and diverse. The vocal line of many of his solo songs is lavishly ornamented, capricious and unconventional in metrorhythmic structure. Musical phrasing often breaks with the regular repetition of Western European "symmetrical" thinking. Harmonious language, on the one hand, is based on chromatized romantic harmony, on the other hand, is based on newly discovered folk modal scales, with an unexpected shift of tonal centers - a prediction of the polytonality of the twentieth century! The compositional structure following the nuances of the poetic text is individual in each piece...”
Dagmara Turchyn-Duvirak, from the book to the CD “Mykola Lysenko” (2010).  

Listen to music

Слухати музику


Artists:
Pavlo Hunka, Russel Braun, Elizabeth Turnbull, Isabel Bayrakdarian, Allyson McHardy, Robert Gleadow, Krisztina Szabo, Monica Wicher, Albert Krywolt 

Альбом солоспівів Лисенка “Природа”


Реліз цього альбому – вже друге звернення UL Classic до грандіозного вокального доробку засновника української національної музичної школи, зібраного і виданого з ініціативи британського співака українського походження, засновника проєкту “Українські мистецькі пісні” Павла Гуньки. CD-диск з піснями, об'єднаними під тематичною назвою “Природа” ‒ це перша з шести частин антології солоспівів Лисенка, яка яскраво репрезентує ті пісні, які прямо чи опосередковано звертаються до опису неповторних українських краєвидів, заворожуючих природніх явищ тощо. Природа – безмовний свідок людського буття, а разом з тим, її важливих життєвих подій, переживань та емоцій. Без сумніву, цю думку поділяли Тарас Шевченко, Євген Гребінка, Микола Вороний та інші автори, чия поезія надихнула Миколу Лисенка на створення таких відомих солоспівів, як 6.“Реве та стогне”, 1.“Човен”, 15.“Зацвіла в долині”, 3.“Сонце заходе”. Ще одне невичерпне джерело тем та ідей – народна музика, знавцем якої був Лисенко. Саме тому він віртуозно опрацьовує мелодію жартівливої пісні “Баламут” (10.), а знану пісню “Пливе човен” (4.) подає у вигляді дуету-баркароли.

Важко переоцінити здобутки Миколи Лисенка у жанрі вокальної музики. Адже його творчість піднесла питомо український жанр солоспіву на один щабель з найкращими зразками європейських музично-поетичних форм: Lied (Kunstlied), art song, melodie, започаткованими композиторами-романтиками на початку ХІХ ст. Приклад високохудожнього виконання усіх відомих творів Лисенка цього жанру дає можливість пересвідчитися в його унікальному для світового мистецтва значенні.

Текст: Вікторія Антошевська
“Лисенковий самобутній талант чи не найповніше виявив себе у його ліричних піснях-солоспівах. Почавши від першої мініатюри “Ой, одна я, одна” (1868), яку він написав, ще навчаючись у Ляйпціґській консерваторії, аж до останніх творів 1912 р., він створив понад 120 композицій у цьому жанрі і залишив нащадкам вражаючу енциклопедію камерної вокальної лірики. Емоційний та жанровий спектр його солоспівів надзвичайно широкий: тут пристрасний драматичний монолог і сумовито-споглядальна елегія, глибокий філософський роздум і колоритна народна сценка, лірична серенада й екстатичний гімн кохання, меланхолійний вальс і героїчна дума, розгорнута героїчна балада й імпресіоністична звукова картина. Поєднання українських джерел з багатоманітними європейськими елементами тут особливо цікаве і різноманітне. Вокальна лінія багатьох його солоспівів є щедро орнаментована, примхлива і нетрадиційна за метроритмічною будовою. Музичне фразування часто пориває з регулярною повторюваністю західноєвропейського “симетричного” мислення. Гармонічна мова, з одного боку, спирається на хроматизовану романтичну гармонію, з іншого, базується на відкритих наново народних модальних звукорядах, з несподіваним зміщенням тональних центрів – передбачення політональності ХХ століття! Композиційна будова, чуйно слідуючи за нюансами поетичного тексту, є індивідуальною у кожному творі, з перевагою наскрізного розвитку”.
     
Дагмара Турчин-Дувірак, з книги до компакт-диску “Mykola Lysenko” (2010).