Professional guitar music in Ukraine has developed peculiarly. This is primarily because the classical guitar appeared in Ukraine in the late eighteenth century and was used mainly as an instrument for amateur musicians, as an accompaniment to singing. At that time, other string instruments prevailed in the national musical tradition. But over time, the ease of mastering the technique of playing the guitar made this instrument so beloved and widespread.

The history of the XX century world music includes several concerts for guitar and orchestra. Among them are pieces by the famous Spanish composer Joaquin Rodriguez (Aranjuez, Andalusian concerts, Fantasy for a Gentleman) and the Third Elegiac concert by Cuban Leo Brauer. Concertino for guitar and symphony orchestra by contemporary composer Dmytro Malyi, was written in 2013 and is the young composer`s first work after graduating from Kharkiv National University of Arts.
“Work on the concertino lasted for six months. At the conservatory, I was friends with guitarists and professor Volodymyr Dotsenko. He inspired me to write this concert, many times I was asked to write a piece for guitar. The piece was performed by his student, guitar virtuoso Ferenc Bernáth. He is a Ph.D. in art history, head of the Department of string instruments at the Benny Egreschi Institute of Arts (Hungary), guitar teacher at the Budapest branch of the Vienna Conservatory.”
Concertino for guitar and symphony orchestra is rather, a rarity in the Ukrainian guitar repertoire. According to the author, the concerto is not purely programmatic. Its idea lies beneath and could be "read" due to the understanding of certain stable classical traditional formulas and rhetorical figures.
“There is a question mark, there is anabasis (ascension to God), there is circulation (perpetual motion), there is lamento (intonation of weeping), there are ostinato figures. Everything is clear and simple: a soloist is a thinking person, a philosopher, an orchestra represents the world and other people. The whole concert represents a human life, dialogue with the world, understanding of one's nature and oneself in the world, eternal confrontation.”
In general, the musical language used by the composer is very colorful. Ukrainian lyricism, eloquence, combined with characteristic jazz rhythms, modern compositional techniques, and techniques of sound production. In Concertino, we can see the influence of pop music culture and reliance on perfect musical samples in the genre of guitar concerto.

In 2013-2014, for many people, the idea of the Concertino echoed the events of the liberation struggle of the Ukrainian people. So, even today, when Ukrainians are fighting for peace and prosperity, this pieces' idea remains relevant. Thanks to the hidden (general) program sense, this work will acquire new meanings at any time.
Text: Victoria Antoshevska
Translated by Taras Demko

Listen to music

Слухати музику


Performed by: 
Ferenc Bernáth - guitar,
"Slobozhanskyi" Kharkiv Youth Academical Symphony Orchestra, conductor - Yuriy Yakovenko.
Recording date: 2013

Концертіно для гітари з оркестром

Дмитро Малий

Академічне гітарне мистецтво на теренах України розвивалося у відмінний спосіб. Це пов’язано, насамперед, з тим, що класична гітара з’явилася в Україні наприкінці ХVIII століття і застосовувалась, здебільшого, як інструмент для аматорського музикування, в якості акомпанування співу. Тоді у національному інструментарії панували інші струнні інструменти, які мали давні виконавські традиції та яскраво репрезентували українську культуру. Але з часом, простота в опануванні техніки гри на гітарі зумовила її народну любов і поширення.

Історія світової музичної літератури XX століття налічує кілька концертів для гітари з оркестром. Серед них, твори видатного іспанського композитора Хоакіна Родрігеса (“Аранхуеський”, “Андалузький” концерти, “Фантазія для джентельмена”) та Третій “Елегійний” концерт кубинця Лео Брауера. Концертіно для гітари та симфонічного оркестру сучасного композитора Дмитра Малого, написане 2013 року і є першим твором молодого композитора після закінчення навчання в Харківському національному університеті мистецтв.
“Робота над концертіно тривала впродовж півроку-року. Моїми друзями в консерваторії були гітаристи та професор Володимир Ігорович Доценко. Він і надихнув мене на написання цього концерту, багато разів просив написати твір для гітари. Виконав композицію його студент, гітарист-віртуоз Ференц Бернат. Крім цього, він кандидат мистецтвознавства,  завідувач кафедри струнно-щипкових інструментів в Інституті Мистецтв ім. Бені Еґрешші, викладач класу гітари у Будапештській філії Віденської Консерваторії.”
Концертіно для гітари та симфонічного оркестру – радше, прецедент у вітчизняному гітарному репертуарі. За словами автора, концертіно не є суто програмним. Його програма прихована і “читається” завдяки розумінню певних сталих класичних традиційних формул та риторичних фігур.

“Є знак питання, є анабазіс (злет до Бога), є циркуляціо (перпетуум мобіле), є ламенто (інтонація плачу), є остінатні фігури. Все ясно і просто: соліст – це людина, що мислить, філософ, оркестр уособлює світ та інших людей. Увесь концерт – це життєвий шлях людини, діалог зі світом, розуміння свого єства та себе у світі, вічне протиборство.”
У цілому, музична мова, якою послуговується композитор – дуже строката. Український ліризм, промовистість, поєднуються з характерними джазовими ритмами, сучасними композиторськими техніками, прийомами звуковидобуванням. У Концертіно вбачаємо вплив естрадної музичної культури та опору на довершені музичні зразки у жанрі гітарного концерту.

У 2013-2014 роках для багатьох слухачів ідея Концертіно була співзвучною з подіями визвольної боротьби нашого народу. Отож, і сьогодні, коли українці виборюють мир і добробут для своєї країни, його ідея залишається актуальною. Завдяки прихованій (загальній) програмі у будь-який час цей твір набуватиме нових сенсів.
Виконавці: Ференц Бернат – гітара, Харківський молодіжний симфонічний оркестр «Слобожанський», диригент – Юрій Яковенко, 2013 рік.

Текст: Вікторія Антошевська