On the occasion of Alla Zahaykevych's birthday on December 17, we present the fourth release of the famous composer's music in the ULC app, which will traditionally immerse you in contemplation and reflection. “Prostory svitla” (“Spaces of Light”) for symphony orchestra and electronics (2022) is a dedication to the Polish composer and musicologist Józef Patkowski (1929-2005), who significantly contributed to the development of electroacoustic music in Poland. The work was commissioned by the Warszawska Jesien (Warsaw Autumn) and the Adam Mickiewicz Institute and was first performed by the Warsaw National Philharmonic Symphony Orchestra as part of the 65th Warsaw Autumn International Festival.

Józef Patkowski dedicated his life to electroacoustic music and also became famous as a film composer in the 1960s. He was the founder and long-time director of the Experimental Studio of Polish Radio. At the time of its appearance, electronic music most often sounded in documentaries about space. Such an interesting parallel brings us to another artistic movement – futurism. The futurists of the 1920s became inventors and ambassadors of the future, who expanded the boundaries of world perception and paved the way with ideas that humanity could only physically approach recently, in the third millennium (for example, hearing sounds on Mars for the first time in 2021).

The world discovered by Józef Patkowski, the world of electronic music, the real "universe of sound" was no less impressive than the "space of the starry sky", and its study in the mid-1950s was like the discovery of a new planet. (Agnieszka Pidnera, author of the book “Patkowski. Ambassador of Music from Mars”). Józef Patkowski paid great attention to involving scientific approaches in the development of artistic practice in the field of electroacoustic music, the study of sound synthesis and methods of acoustic research in musicology.

The work "Prostory svitla" by Alla Zagaykevich is an attempt to involve artistic futurist practices and constructivist principles of Ukrainian futurism in a modern artistic context. The composer did not seek to simply create a tribute to Patkovsky, but rather wove into this music a powerful universal and Ukrainian context that is relevant to contemporaries. The first among such concepts is the idea of "constructive dynamism", described by Valerian Polishchuk in the magazine "Avangard" in 1929, where the author reflects on the problem of artistic perception of the dynamic nature of reality.

There is indeed a lot of cosmic in "Prostory svitla": universality, a characteristic sense of time in infinite space, the starry "flickering" of acoustic instruments and electronics, truly futuristic, without a specific reference to the era of sound. No doubt, this music shows the breadth of the universe and at the same time forces us to turn to the depths of the soul, often unknown to ourselves.
Text by Victoriia Antoshevska, Alla Zahaykevych
Translated by Taras Demko
Performed by:
Warsawa National Philharmonic Symphony Orchestra, Vimbayi Kaziboni - conductor

Polish Radio broadcast recording (24.09.2022) from 65 International festival Warszawska Jesien.

Простори світла
для симфонічного оркестру та електроніки

Алла Загайкевич

До дня народження Алли Загайкевич 17 грудня презентуємо у додатку ULC вже четвертий реліз музики відомої композиторки, що традиційно занурить у роздуми та рефлексії. “Простори світла” для симфонічного оркестру та електроніки (2022) – це присвята польському композитору та музикознавцю Юзефу Патковському (1929-2005), який значно сприяв розвитку електроакустичної музики Польщі. Твір було написано на замовлення "Варшавської осені" та Інституту Адама Міцкевича і вперше виконано Симфонічним оркестром Варшавської національної філармонії у межах 65 Міжнародного фестивалю "Варшавська осінь". 

Юзеф Патковський присвятив своє життя електроакустичній музиці, а також у 1960-х роках прославився як кінокомпозитор. Був засновником та багаторічним директором Експериментальної студії Польського радіо. На момент своєї появи електронна музика найчастіше звучала в документальних фільмах про космос. Така цікава паралель підводить нас до ще однієї мистецької течії – футуризму. Футуристи 1920-х років стали винахідниками та своєрідними послами майбутнього, які розширили межі сприйняття світу і проклали шляхи ідеями, до яких фізично людство змогло наблизитися лише нещодавно, у третьому тисячолітті (наприклад, вперше почувши звуки на Марсі у 2021 році).
“Світ, відкритий Юзефом Патковським, світ електронної музики, справжній "універсум звуків", був не менш вражаючим, ніж "простір зоряного неба", а його дослідження у середині 1950-х років нагадувало відкриття нової планети” (Агнєшка Піднера, авторка книги “Патковський. Амбасадор музики з Марсу”). Юзеф Патковський приділяв велику увагу залученню наукових підходів до розвитку художньої практики в галузі електроакустичної музики, дослідження синтезу звуку та методів акустичних досліджень у музикознавстві.

Твір "Простори Світла" Алли Загайкевич є спробою залучити художні футуристичні практики та конструктивістські принципи мистецтва українського футуризму в сучасний художній контекст. Композиторка не прагнула просто створити омаж на Патковського, а вплела в цю музику потужний український контекст, актуальний для сучасників. Серед таких концепцій першою є ідея "конструктивного динамізму", описана Валеріаном Поліщуком у журналі "Авангард" у 1929 році, де автор розмірковує над проблемою художнього сприйняття динамічної природи реальності.
У “Просторах Світла” справді чимало космічного: універсальність, характерне відчуття часу в нескінченному просторі, зіркове “мерехтіння” акустичних інструментів та електроніки, дійсно футуристичне, без конкретної привʼязки до епохи звучання. Без сумніву, ця музика показує ширину всесвіту й водночас змушує звернутися до глибини душі, часто незвіданої для нас самих. 
Текст: Вікторія Антошевська
Виконавці:
Симфонічний оркестр Варшавської національної філармонії, Вімбай Казібоні – диригент.

Запис трансляції Польського радіо від 24.09.2022, у межах 65 Міжнародного фестивалю "Варшавська осінь".