Levko Revutskyi (1889-1977) was a Ukrainian composer of the 20th century, an educator, and a musical figure. His works include two symphonies, two piano concertos, the cantata-poem "Khustyna," piano pieces, and arrangements of folk songs.

The composer skillfully developed the methods of Mykola Lysenko and Mykola Leontovych, which involved the natural integration of musical folklore with the harmonious thinking of the late 19th century. Levko Revutskyi also enriched Ukrainian music with individual stylistic innovations. His style was based on a deep and comprehensive understanding of national melodies.

For the piano, Revutskyi composed a variety of works in different genres. His heritage includes large musical forms like sonatas and piano concertos, as well as smaller pieces such as piano preludes, pieces for violin, cello, and piano, vocal and piano pieces, and arrangements of folk songs for voice and piano, where the piano parts are particularly intriguing. These collections include "Galician Songs", "Sun", "Cossack and Historical Songs".

Text by Lyudmyla Burda
Translated by Taras Demko
Performed by:
Violina Petrychenko - piano
Chamber Orchestra "Academy", conductor Arthur Mykytka.

Prelude - arrangement by Y. Yakubyak 

Фортепіанна музика

Левко Ревуцький

Левко Ревуцький (1889-1977) – український композитор XX століття, педагог, музичний діяч. У доробку композитора налічується: дві симфонії, два фортепіанних концерти, кантата-поема «Хустина», фортепіанні твори та обробки народних пісень.
 
Композитор творчо розвинув методи Миколи Лисенка та Миколи Леонтовича, які полягали у нерозривному злитті музичного фольклору з досягненням гармонічного мислення кінця XIX століття. Також Левко Ревуцький збагатив українську музику індивідуальними стилістичними знахідками. Його композиторський стиль формувався на основі глибокого і всебічного пізнання національного мелосу.
 
Для фортепіано Ревуцьким було написано багато творів у різноманітних жанрах. Твори великих музичних форм: соната, концерт для фортепіано з оркестром, і твори менших форм – фортепіанні прелюдії, твори для скрипки, віолончелі та фортепіано, твори для голосу і фортепіано та обробки народних пісень для голосу з фортепіано, в яких особливо цікаві фортепіанні партії – це окремі збірники «Галицькі пісні», «Сонечко», «Козацькі та історичні пісні».

Текст: Людмила Бурда
Виконавці:
Віоліна Петриченко – фортепіано.
Камерний оркестр "Академія", дир. Артур Микитка
Аранджування Я. Якубяка.