Stefania Turkevych (1898-1977) was born in L’viv, one of the cultural epicenters of Galicia. During her lifetime, Galicia was part of the Austrian Empire, then Poland, then part of the Ukrainian Soviet Socialist Republic. This region bore the marks of Austrian, Hungarian, Lithuanian, Russian, and Polish influence and would soon witness the rise of the Soviet state. Turkevych’s father and grandfather were priests, and her mother was a pianist. Turkevych herself played piano, harp, and harmonium.1 Her prodigious talent led her to study in Vienna (1914-16; 1921-25), at the L’viv Conservatory (1918-19), and at the Prague Conservatory and the Ukrainian Free University in Prague (1930-34). Her early education was remarkably cosmopolitan.
"Shchedryk" takes special place among the most famous "business cards" of Ukraine in a brilliant processing of Mykola Leontovych.  This composition went beyond the genre of  processing folk music. That is why, it is hard work of the composer  that hides behind the obvious simplicity and naturalness of the sounding, and it lasted almost 20 years (Leontovych edited the composition 5 times until the world saw the version we know today). The international fame "Shchedryk" gained during the tour of the choir of Oleksandr Koshytsia and when an English song "Carol of the bells" appeared in 1936. That is how this archaic melody that had 4 sounds became an unofficial anthem of Christmas all around the world!

We offer you to listen to "Shchedryk" in 4 different versions:

  • The first recording of "Shchedryk" (1922) performed by Ukrainian National Choir (the conductor is Oleksandr Koshyts).
  • The performance of Galician chamber choir "Yevshan" (the conductor is Igor Dankovskyi)
  • The version of "Shchedryk" for pipe organ performed by Nadiya Velychko.
  • "Shchedryk" (according to Leontovych) performed by Lviv Chamber Orchestra "Academy", conductor Myroslav Skoryk, edited by Yuriy Lanyuk.
Text by Viktoria Antoshevska
Translated by Anastasia Nesteruk
Curator Olesya Tatarovska, Lviv National University
Серед найвідоміших «візитівок» України «Щедрик» у геніальній обробці Миколи Леонтовича посідає особливе місце. За своєю оригінальністю твір вийшов далеко за рамки жанру обробки народної пісні. Не дарма за очевидною простотою і природністю звучання приховується копітка праця композитора протягом майже 20 років (допоки світ побачив той варіант, який ми чуємо нині, Леонтович здійснив 5 редакцій твору). Міжнародну славу «Щедрик» здобув під час гастролей хору Олександра Кошиця, а також з появою  англомовної версії пісні «Carol of the bells» («колядка дзвонів») у 1936 році. Ось так коротка архаїчна поспівка з чотирьох звуків перетворилась на неофіційний гімн Різдва у всьому світі!

Пропонуємо до прослуховування «Щедрик» одразу у чотирьох різноманітних прочитаннях:
  • Перший запис «Щедрика» 1922 року у виконанні Українського національного хору (диригент Олександр Кошиць)
  • Виконання Галицького камерного хору «Євшан» (диригент Ігор Даньковський)
  • Версія «Щедрика» для органа у виконанні Надії Величко
  • «Щедрик» (за Леонтовичем) Юрія Ланюка

Turkevych remained in L’viv during World War II. In 1946, when her works were banned throughout the USSR for their failure to comply with Socialist Realism, she fled to Austria and then to Italy, and she finally settled in the UK, where she composed her largest body of work—including Серце Оксани (Тhe Heart of Oksana). At some point in the 1940s, she separated from her first husband and married her second husband, Narcyz Lukianowicz (a doctor and poet).14 Her family lived for five years in Brighton (where she worked as an organist and pianist) and a year in London before moving to Bristol. (It was in London that Turkevych discovered a network of Canadian Ukrainians descent who had moved to the UK.) Ten years later, Turkevych moved to Belfast in Northern Ireland. For the last four years of her life, she settled in Cambridge, where she passed away in 1977 at the age of 78. Turkevych had two daughters: Zoya (with her first husband, Robert Lisovski) and Maria (with her second husband, Narsyz Lukianowicz).

Listen to music

Слухати музику

Симфонії. Частина ІІ

Вербицький Михайло

Туркевич-Лукіянович Стефанія [Stefanie Turkewicz-Lukianowicz], уроджена Туркевич – композиторка, музичний педагог; народилася 25 квітня 1898 р. у Львові (Україна; тоді – австрійська Галичина); померла 8 квітня 1977 р. у Кембриджі, Англія (Сполучене Королівство); похована на цвинтарі Св. Марка в Кембриджі. Дружина Роберта Лісовського (перше подружжя), Нарциза Лукіяновича (друге подружжя).
Туркевич-Лукіянович Стефанія [Stefanie Turkewicz-Lukianowicz], уроджена Туркевич – композиторка, музичний педагог; народилася 25 квітня 1898 р. у Львові (Україна; тоді – австрійська Галичина); померла 8 квітня 1977 р. у Кембриджі, Англія (Сполучене Королівство); похована на цвинтарі Св. Марка в Кембриджі. Дружина Роберта Лісовського (перше подружжя), Нарциза Лукіяновича (друге подружжя).
Закінчила приватну дівочу гімназію сестер Василіянок у Львові. Гру на фортепіано вивчала спочатку вдома, відтак у Вищому музичному інституті (ВМІ) ім. Миколи Лисенка у Львові, а в 1914-1916 рр. у Відні. Після цього студіювала філософію, педагогіку і музикологію у Львівському університеті, навчала музики в державній yчительській семінарії у Львові (1919-1920 рр.), студіювала в консерваторії Польського музичного товариства у Львові (1921 р.) та давала приватні уроки з музики. 1919 р. написала свій перший музичний твір – Службу Божу, яку було виконано декілька разів у соборі Св. Юра у Львові. 1921 р. повернулася до Відня, де навчалася в університеті, який закінчила 1923 р. отримавши вчительський диплом. Також продовжувала студії з фортепіано і теорії музики у Віденській музичній академії. Відтак повернулася до Львова, а 1927 р. виїхала до Берліна, де студіювала композицію в Музичній академії до 1929 р., коли переїхала до Праги. Студіювала композицію в Празькій консерваторії, а рівночасно при Українському Вільному Університеті писала докторську дисертацію на тему українського фольклору в російських операх, яку захистила 1934 р. Повернувшись до Львова, з 1934 р. до початку Другої світової війни працювала викладачем музичної теорії і фортепіано, спочатку у Львівській музичній консерваторії ім. К. Шимановського, а відтак – у ВМІ ім. М. Лисенка. Стала членом Союзу українських професійних музик.