Music by Ukrainian contemporary composers gets more and more attention from foreign musicians, enriching their repertoire. Lyudmyla Yurina is one of the Ukrainian composers, admired by performers and audiences in many countries around the world. We are happy to present two of her pieces at once: “Drift” (2014) and “Ran-nan” for 19 string instruments (1993).
Profound pieces written using modern musical techniques can be compared to a picture that one wants to look at for a long time to understand the idea and author's message. But it is not enough to look at the canvas only from the outside, it is important to look inside oneself. Through the prism of one`s feelings, emotions, experience, associations, and imagination, the same piece can be perceived individually. Lyudmyla Yurina carefully left this personal space for us.

An understanding of the world and one`s place in it can be found somewhere at the intersection of the ancient and contemporary, natural and artificial, original and modified, imaginary and real.
“Ran-nan" for 19 strings (1993) embodies the composer`s interest in the symbolism of Tibetan philosophy, in particular "Tibetan book of the dead ”(Bardo Todol), a treatise on the preparation of the transition from one to another world. Hence the interaction of two figurative and stylistic layers: the "flow of consciousness" and "Thoughts and ideas" that seem to change each other frame by frame. Inherent in the first sublimation of harmonically stable chord complexes, the second-transformation sonorous-aleatory layer. Continuation of the theme of human's transition to another world became the idea of infinite "inner light", successfully expressed by the author through numerous dynamic gradations, divisi strings and playing paints orchestral score, the use of various combinations of flagellates, pizzicato, glissandi.

Hurkova O. "Inner light" music by Lyudmila Yurina. Online magazine "Music”
The piece  "Drift" for chamber orchestra with the addition of piano, gong, and wooden boxes expresses fluidity, drifting, infinite, but variable flow. It is clear that the life drift is not so calm - the waves and ups and downs in music testify to this.

Discover the composer`s highly professional and creative approach, and open hidden musical meanings, get a new interesting listening experience.

Listen to music

Слухати музику


Artists:
  • Armonia Ludus chamber orchestra, conductor Mikheli Menabde
  • Kyiv Camerata, conductor Arild Rimmereit

Drift. Ran-nan

Людмила Юріна

Твори сучасних українських композиторів посідають важливе місце в репертуарі іноземних музикантів. Одна з вітчизняних композиторок, якою захоплюються виконавці і публіка в багатьох країнах світу — Людмила Юріна. Радіємо можливості представити одразу два її твори: “Drift” (2014) та “Ran-nan” для 19 струнних інструментів (1993).

Філософські композиції, написані з застосуванням сучасних музичних технік, можна порівняти з картиною, яку хочеться розглядати довго й уважно, щоб осягнути її ідею та авторський посил. Та замало дивитись на полотно лише ззовні, важливо зазирнути всередину самого себе. Як відомо, крізь призму власних відчуттів, емоцій, досвіду, асоціацій та уяви один і той самий твір може сприйматися досить індивідуально. Людмила Юріна дбайливо залишила цей особистий простір для нас. Розуміння світу і свого місця в ньому знайдеться десь на перетині стародавнього і новітнього, природного і штучного, первозданного і модифікованого, уявного і реального.  

«Ран-нан» для 19-ти струнних (1993) уособлює зацікавлення автора у період 1990–1992 років символізмом тібетської філософії, зокрема «Тібетською книгою мертвих» (Бардо Тодол), трактатом про підготовку переходу людини до іншого світу. Звідси – взаємодія двох образно-стилістичних шарів: «потоку свідомості» й «думок та ідей», що ніби кадр за кадром змінюють одне одного. Першому властиве сублімування гармонійно-стійких акордових комплексів, другому – трансформація сонорно-алеаторичного шару. Продовженням теми переходу людини до іншого світу стала ідея нескінченного «внутрішнього світла», вдало втіленого авторкою через численні динамічні градації, divisi струнних і гру фарбами оркестрової партитури, застосування різних сполучень флажолетів, pizzicato, glissandi.

Гуркова О. «Внутрішнє світло» музики Людмили Юріної. Інтернет-журнал “Музика”
Твір “Drift” для камерного оркестру з додаванням фортепіано, там-таму та дерев'яних коробочок символізує плинність, дрейфування, нескінченний, проте мінливий потік. Зрозуміло, що у життєвому дрейфі не все так спокійно – хвилі й сплески, спади й підйоми у музиці про це свідчать.

З кожним прослуховуванням творів Людмили Юріної досвідченні слухачі мають можливість оцінити високопрофесійний та креативний підхід авторки, а також відкрити для себе приховані музичні сенси, у той час як меломани – отримати новий цікавий слухацький досвід.

Текст Вікторії Антошевської