Oleksandr Znosko-Borovskyi is a composer of extraordinary talent, diligence, and professionalism. His musical legacy is rich and diverse, and we should continue to discover it for many years to come.

The Concerto for Violin and Orchestra (1951-1955) was written by Znosko-Borovskyi in the post-war period, characterized by his exploration of Ukrainian themes. Additionally, these years marked the flourishing of the concerto genre, with the Concerto for Violin and Orchestra, Op. 26, being the first notable example. This music is based on national foundations, incorporating melodies from Ukrainian folklore, but in a bold and entirely innovative form. Almost simultaneously with the Concerto, the composer wrote other violin works: the First Sonata for Solo Violin (1950) and the "Ukrainian Suite" for Violin and Piano, Op. 28 (1951), which are also connected to folk themes.

The violin holds a special place in Znosko-Borovskyi's life, as he learned to play it in a music professional school. His teacher was Yakiv Magaziner, a leading violinist and educator who also taught at the Kyiv Conservatory (then known as the Mykola Lysenko Music and Drama Institute). Magaziner truly instilled a love for the violin in Oleksandr, so it is not surprising that he felt a lifelong connection to his first instrument. In addition to the mentioned works, the composer created dozens of pieces for violin in various genres and instrumental combinations, such as three sonatas for solo violin, two sonatas for violin and cello, the "Album of a Young Violinist," and the "Turkmen Suite" for violin and piano.

The composer's significant role in the development of the concerto genre, which gained popularity in the 20th century, is particularly evident. Six concertos, three of which are for chamber orchestra, are accomplished compositions showcasing delicate use of timbres and masterful solo parts (violin, cello, flute, oboe, trombone, and French horn).

The recording presented in the Ukrainian Live Classic App offers an exclusive opportunity to experience the sound of a bygone era. Symbolically, the first performer of the Concerto for Violin was also a student of Yakiv Magaziner, competition laureate, soloist, and concertmaster of philharmonic and opera orchestras, violinist Naum Budovskyi (1918-1983). His exceptional technical prowess impresses, and the sensitivity of interpretation does not distort even the imperfections of an 80-year-old vinyl recording.

Be sure to listen to the Concerto for Violin and Orchestra by Oleksandr Znosko-Borovskyi to fall in love with it once and forever.
Text by Victoriia Antoshevska
Translated by Taras Demko
Performed by:
National Symphony Orchestra of Ukraine,
conductor - Kostyantyn Simeonov;
Naum Budovskyi - violin.
Recording year: 1955.

Скрипковий концерт

Олександра Зноско-Боровський

Олександр Зноско-Боровський – композитор непересічного таланту, працьовитості й професійності. Його творча спадщина багата й різноманітна, і нам слід ще довгі роки відкривати її для себе.

Концерт для скрипки з оркестром (1951-1955) написаний Зноско-Боровським у післявоєнний період, який вирізняється зверненням до української тематики. Крім цього, ці роки позначені розквітом концертного жанру, першим зразком якого стає саме Концерт для скрипки з оркестром, твір 26. Ця музика спирається на національну основу, де використовуються мелодії українського фольклору, проте, у сміливій, цілковито новаторській формі. Майже одночасно з Концертом композитор пише інші скрипкові твори: Першу сонату для скрипки-соло (1950) та «Українську сюїту» для скрипки і фортепіано, твір 28 (1951), що також пов′язані з народною тематикою.

Скрипка – особливий інструмент в житті Зноско-Боровського, адже саме грі на скрипці він навчався у музичній профшколі. Його вчителем був Яків Магазинер – провідний скрипаль та педагог, що також викладав у київській консерваторії (тоді Музично-драматичному інституті імені Миколи Лисенка). Педагог по-справжньому привив Олександрові любов до скрипки, тому й не дивно, що звʼязок зі своїм першим інструментом Зноско-Боровський відчував усе життя. Крім згаданих творів, композитор створив десятки творів для скрипки у різних жанрах та інструментальних комбінаціях, наприклад, три сонати для скрипки-соло, дві сонати для скрипки і віолончелі, «Альбом юного скрипаля», «Туркменську» сюїту для скрипки і фортепіано.

Особливо велика роль композитора відчувається у розвитку жанру концерту, що набув розповсюдження у ХХ столітті. Шість концертів, три з яких для камерного оркестру, є довершеними композиціями з тонким використанням тембрів та майстерністю солюючих партій (скрипки, віолончелі, флейти, гобоя, тромбона і валторни).

Запис, що представлений в додатку Ukrainian Live Classic – це ексклюзивна нагода почути звучання минулої епохи. Символічно, що першим виконавцем Концерту для скрипки був так само учень Якова Магазинера, лауреат конкурсів, соліст і концертмейстер філармонійного та оперного оркестрів, скрипаль Наум Будовський (1918-1983). Його надзвичайна технічність вражає, а чуттєвість інтерпретації не спотворюють навіть недоліки платівкового запису 80-річної давнини.

Обовʼязково послухайте Концерт для скрипки з оркестром Олександра Зноско-Боровського, щоб закохатися у нього раз і назавжди.
Текст: Вікторія Антошевська
Виконавці:
Державний симфонічний оркестр України, диригент – Костянтин Симеонов; Наум Будовський – скрипка.
Рік запису: 1955.
Джерела:
Свірідова С. Олександр Зноско-Боровський: риси творчого портрету.