Our contemporary, pianist, musicologist, and composer Oleksandr Kozarenko, from the beginning of his career, pleased the public with his unique approach to creating music. In his music, he includes unbreakable traditions and bold fantasies, simple lyrics and extravagance, logic, and equanimity. Moreover, he combines all of that with extreme emotionality. In the Violin Concerto (1994), the composer once again offers exclusive musical findings. The violin concerto is the first symphonic piece, it was the diploma work of Kozarenko, who studied composing under Myroslav Skoryk. The work on this three-part concerto lasted about five years. During this time, the composer tested himself in symphonic genres and even created several interesting pieces. According to musicologist Stefania Pavlyshyn, the features characteristic of the composer's mature style already appear in Violin Concerto - "an attraction to Ukrainian folklore, primarily Hutsul, and a special artistry tailored for the "audience". The musical language is here quite traditional, but with bright, effective techniques, deeply justified by the idea. Interspersed kolomyika episodes and persistent ostinato moments in the orchestra (with a certain echo of "Dies Irae", which have a dramatizing function) go beyond the boundaries of a traditional concert.

The concert is distinguished by non-standard orchestral thinking, which is perceived as a kind of theater of instrumental sounds. It is not surprising that later Oleksandr Kozarenko clearly showed himself precisely as a theater composer, creating music for more than 50 plays. The concerto is written for a small symphony orchestra, but with a significantly expanded group of percussion instruments (4 performers – 9 parts), as well as harp and cymbals. The artist especially appreciates the dynamic power of rhythm and in the Violin Concerto gives it great expressive importance. The themes are developed locally, dramatically in a manner of the scherzo. One can feel the natural relentlessness of movement, that conveys the inexhaustible life energy. The violin part reproduces the authentic manner of making music, as well as the characteristic harmonic features of different ethnic regions of Ukraine. A virtuoso solo in the Violin Concerto is performed by Oleksandr Kozarenko's longtime colleague on stage, the famous violinist and teacher Lidiya Shutko. In this memorable recording presented in the Ukrainian Live Classic app, you can listen to the Lviv Philharmonic Orchestra, conducted by the unsurpassed maestro Yuriy Lutsiv.
Text: Victoriia Antoshevska
Translated into English by Taras Demko

Listen to music

Слухати музику


Performed by: 
Lviv Philharmonic Orchestra. Conductor Yuriy Lutsiv
Lydiya Shutko - violin


Концерт для скрипки з оркестром

Олександр Козаренко

Наш сучасник, піаніст, музикознавець і композитор Олександр Козаренко від початку творчої кар’єри дивував публіку своїм унікальним підходом до створення музики.  У його творах поєдналися непорушні традиції та сміливі фантазії, проста лірика й екстравагантність, логіка та виваженість поруч з граничною холеричною емоційністю. У Концерті для скрипки з оркестром (1994) композитор вкотре пропонує ексклюзивні музичні рішення. Скрипковий концерт – перший симфонічний твір, який став дипломною роботою випускника класу Мирослава Скорика. Загалом, робота над тричастинним циклом тривала близько п’яти років. Протягом цього часу композитор апробував симфонічні жанри і навіть створив кілька цікавих зразків. Цей досвід позитивно вплинув на втілення давнього задуму – концерту. На  думку  музикознавиці Стефанії  Павлишин,  в  Скрипковому концерті  вже з’являються  риси, притаманні  зрілому  стилю  композитора,  −  «тяжіння  до українського  фольклору,  насамперед,  гуцульського,  і  особлива артистичність, розрахована на “публіку”. Його мова в цьому разі ще  цілком  традиційна,  але  з  яскравими,  ефектними  прийомами, врешті  доцільними  і  глибоко  виправданими  задумом.  За  межі традиційного концерту виходять і вкраплені коломийкові епізоди, і настійливі остинатні проведення в оркестрі (з певним відзвуком “Dies irae”, які мають драматизуючу функцію».

Концерт вирізняється нестандартністю оркестрового мислення, що сприймається як своєрідний театр інструментальних звучань. Не дивно, що в подальшому Олександр Козаренко яскраво проявив себе саме як театральний композитор, створивши музику до понад 50 вистав. Концерт написаний для малого симфонічного оркестру, проте зі значно розширеною групою ударних  інструментів (4 виконавці –  9 партій),  а також арфою і цимбалами. Митець особливо цінує динамічну силу ритму і в Скрипковому концерті надає йому великого виразового значення. Логіці розвитку тематизму, який пов’язаний зі сферою драматичної скерцозності, властива природна невпинність наскрізного руху, що передає невичерпність енергії життя. Партія скрипки відтворює автентичну манеру музикування, а також характерні ладо-гармонічні особливості різних етнічних регіонів України. Віртуозне соло у  Скрипковому концерті виконує багаторічна колега Олександра Козаренка по сцені , відома скрипалька і педагог Лідія Шутко. На пам’ятному записі, що представлений у додатку Ukrainian Live Classic, Львівським філармонічний оркестром диригує неперевершений маестро Юрій Луців.
Виконавці: Львівський філармонічний оркестр. Диригент Юрій Луців
Лідія Шутко - скрипка.

Текст: Вікторія Антошевська